22 Aralık 2022 Perşembe

Warren Buffett Ne Söyledi?

 Sevgili dostlar,


Warren Buffett'ı lise yıllarımdan beri inceliyorum. Düşüncelerinden her zaman etkilenmişimdir ve hala düzenli olarak ona başvuruyorum. Warren Buffett ve Peter Lynch'in yatırım stratejim üzerinde derin bir etkisi oldu ve aşağıda bunlardan bazılarını tartışmak istiyorum.

Bunları yapmaya odaklanan herkesin borsada para kazanabileceğine inanıyorum. Warren Buffett, yetkinlik çemberiniz dahilinde bir hisse senedi satın almanızı öğütlüyor.
(Unutmayın, bir hisse senedi satın aldığınızda bir şirket satın almış olursunuz. Bu şirketin sahibi olursunuz).




Bir hisse senedine bakarken yaptığım ilk şey, şirketi gerçekten anlayıp anlamadığımı anlamaktır.

Şirketi anlamak derken, şirketin ne yaptığını, nasıl para kazandığını ve bu şirket için ileriye dönük tahminlerin ne olduğunu anlamaktan bahsediyorum.

En önemlisi, bu şirkete nasıl değer biçeceğimi bilmem gerekiyor. Çoğunuzun bildiği gibi, teknoloji şirketlerini çok iyi anlıyorum ve Jeo-Politik konusunda gerçekten iyi bir anlayışa sahibim. Bu iki sektörden şirketleri diğerlerine kıyasla çok kolay bulabiliyorum.

Lisede fen derslerinde çok kötüydüm, üniversitede fen derslerine girmeye karar verdiğimde daha da kötüydüm. (Umarım ailem bu kısmı kaçırmıştır)

Eğlenceli gerçek: Jeo-Politik konusunda çok iyi bir anlayışa sahip olduğumu söylediğimi hatırlıyor musunuz? Üniversitede arkadaşımla birlikte Coğrafya bilimi dersi almaya karar verdik. Haritalara dayalı bir bilim dersi aldığımızı sanıyorduk. Öğrendik ki, coğrafya biliminin harita üzerinde şehirleri bulmakla hiçbir ilgisi yokmuş. (Stetson Godwin'e selam olsun)

Bilimle olan geçmişim hakkında söylediklerimle birlikte, İlaç Sektörüne bulaşmıyorum. Moderna'nın aşılarını ne kadara satması gerektiğini anlamıyorum. Pfizer'in ilaçlarını nasıl fiyatlandırdığını anlamıyorum. Bu sektörü anlamıyorum ve bu tamamen normal.

Kısa vadede hisse senedi işlemi yaparken ve teknik analiz kullanırken, bir katalizör aramayı seviyorsunuz. Katalizör, hisse senedi fiyatını büyük ölçüde etkileyen bir olaydır. Örneğin, bitcoin fiyatı yükselirse, bitcoin madenciliği hisse senetlerinin fiyatı yükselir. Petrol fiyatı yükselirse, gaz fiyatı da yükselir.

Bir hisse senedine uzun vadeli yatırım yaptığınızda ve temel analizi kullandığınızda, dayanıklı bir rekabet avantajına, yani bir hendeğe sahip bir şirket ararsınız.

Hemen bir kale düşünün. Geniş ve nakit akış makinesi olan bir kaleyi (şirketi) koruyan uzun ömürlü bir rekabet avantajına (hendek) sahip bir işletme istiyoruz. Bu hendeğin başka bir şirket tarafından yok edilmesinin çok zor olmasını istiyoruz. Gelecekte çok uzun bir süre büyümeye devam edecek şirketlere yatırım yapmak istersiniz.




Çok basit bir şekilde hızlıca açıklayacağım 5 Hendek vardır:

1. Marka Hendeği
Marka hendeği, bir ürün veya hizmete ihtiyaç duyduğunuzda ilk aklınıza gelen ürün veya hizmete sahip bir şirkettir.

Örneğin, internette bir şey aradığınızda "google'da aratırsınız". Arkadaşlarınıza "Hey, gidip şunu yahoo'layayım" demezsiniz.

Yeni bir telefona ihtiyacınız olduğunda şöyle dersiniz: "Yeni bir iPhone'a ihtiyacım var."

Bir tema parkına gittiğinizde "Disney'e gidiyorum" dersiniz.

2. Fiyat Hendek
Bu, elde edilmesi ve elde tutulması çok zor bir hendektir. Ancak, bu hendeği sürdürebilirseniz uzun vadede çok başarılı olursunuz.

Fiyat hendeği, bir şirketin diğer şirketlerin sizinle rekabet edemeyeceği kadar düşük fiyatlar tutabilmesidir.

Örneğin, Geico sigortası en ucuz sigortalardan biri olarak bilinir çünkü aracıları yoktur. Lemonade Insurance bu konuda çalışan bir teknoloji sigorta şirketidir.

Costco, Fiyat Hendekli bir şirketin çok popüler bir örneğidir. Costco'dan alışveriş yapmak için neden 30 dakika yol gidiyorsunuz? Ürünlerin fiyatı diğer mağazalara kıyasla çok ucuz.

Herhangi bir moron bir işletme açabilir ve bir ürün için düşük bir fiyat talep edebilir. Sorun ne? Maliyetleri çok ucuz olduğu için düşük fiyat uygulayan bir şirket istiyorsunuz.

3. Gizli Hendek
Bu oldukça açık bir hendektir, bunlar patentleri veya ticari sırları olan şirketlerdir.

Bir şirketin bir ürün üzerinde patenti varsa, onlarla rekabet etmeniz yasa dışıdır.

Örneğin, bir ilaç şirketi bir ilacın patentini alırsa, patenti olan şirket siz olmadığınız sürece o ilacı satmanız yasa dışıdır.

4. Ücretli Köprü Hendeği
En yaygın ücretli köprü hendeği, hükümetle uzun vadeli büyük bir anlaşması olan bir şirkettir. Bir kamu hizmeti şirketi bu türün çok yaygın bir örneğidir. Kaliforniya'daki PGE tam bir felaket oldu, ancak hala buradalar çünkü Kaliforniya'nın başka seçeneği yok.

Palintir de hükümetle uzun vadeli büyük anlaşmaları olan bir teknoloji şirketi.

Ben şahsen algoritmaların ücretli bir köprü hendeği olduğuna inanıyorum. Örneğin, Instagram algoritması oldukça değerli.

5. Hendek Değiştirme
Hendek değiştirme, bir şirketten diğerine geçmenin sakıncalı olduğu durumdur. Örneğin, diş hekiminiz buna harika bir örnek olabilir. Bir başka örnek de bankanız olabilir.

Teknolojide, Yahoo arama çıksa bile, ben yine de "google.com" yazıyorum.




Unutmayın, şirketlerin bunlardan yalnızca birine ihtiyacı vardır. En önemlisi, şirketin bunları seçebilmek için sizin yetkinlik alanınızda olması gerekir.

Sonuç olarak, kendinize şunu sorun: Milyar doları olan bir aptal bu şirketi yok edebilir mi? Örneğin, bana 1 milyar dolar verseniz ve Coca-Cola'dan daha iyi bir meşrubat yapmamı ve onların şirketini yenmemi söyleseniz. Hiç şansım olmazdı.

Alıntı:Archive - The Matt Allen Letter (substack.com)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İşte "Omaha Kahini "nden en iyi 10 yatırım dersi

 Warren Buffett Berkshire Hathaway'i 700 milyar dolarlık bir şirket haline getirdi. Yatırım felsefesini yıllık hissedar mektuplarında be...