19 Aralık 2022 Pazartesi

93/04 Kalıcı Gücü Olan Bir Moda



Peter Lynch tarafından


Gözünüz iyi bir şirkette. Tüm işaretler olumlu, ancak sizi hisse senedinden uzak tutan bir şüphe var. Böylece şirket gelişmeye devam ederken cebinizde nakitle bekliyorsunuz ve hisse senedi fiyatının buna bağlı olarak yükselmesini izliyorsunuz. Bu durum, ne zaman biri CML Group'tan bahsetse hissetmekten kendimi alamadığım Unbuyer's Remorse'a götürüyor. CML, NordicTrack'i satıyor ve oturma odasında kayak yapmanın geleceğine dair içimi kemiren şüphe, 1990'ın sonlarından 1992'ye kadar hisse senedi fiyatında on kat artışa yol açan iyi haberleri görmezden gelmeme neden oldu. Tüm hareketi kaçırdım. Ama aslında, yol boyunca bir yatırımcının hisse senedini satın alıp para kazanabileceği pek çok nokta vardı.

CML (kurucusu Charles M. Leighton'ın monogramı) ile ilişkim 1980'lerin başına, CML'nin erkek giyimi, Caroll Reed kadın giyimi ve Boston Whaler ile herhangi bir ilgisi olmadan önceye dayanıyor. Kurumsal strateji, işte ve oyunda 30 ila 50 yaş grubuna ulaşmaktı. CML, bu grubun nüfustaki diğer tüm yaş gruplarından dört kat daha hızlı büyüdüğünü ve harcayacak çok parası olduğunu anlamıştı.

O zamanlar bir Boston Whaler'ım yoktu (ailem o zamandan beri bana bir tane vererek bu hatayı düzeltti), ancak sahil şeridinde en sık gördüğüm tekne buydu ve ürünün üstünlüğüne tamamen ikna olacak kadar çok Whaler'a binmiştim. Bu arada Baltimore'a yaptığım bir seyahatte bir takım elbiseye ihtiyacım vardı ve Britches of Georgetowne'dan bir tane satın alıp Louis Rukeyser ile "Wall Street Week "te giydim.

Yine de, CML takım elbisesi giymem ve CML teknelerine binmiş olmam, Rukeyser'in programında CML hisselerini önermeme neden olmadı, ancak CML, Magellan Fonu için edindiğim yüzlerce holding arasında yer alıyordu, bu yüzden büyük bir kısmını satın alacak kadar beğendim.

CML, bir bölümdeki başarının başka bir bölümdeki başarısızlıkla dengelendiği dağınık girişimlerden biriydi, bu yüzden genel olarak çok ileri gidemedi. Britches ve Boston Whaler'ın iyi iş çıkardığı bir dönem oldu ve CML, benim gibi hafta sonu bilgisayar korsanlarının oyunlarımızı ozmoz yoluyla geliştirebilmeleri için sporcuların video kasetlerini üreten Sybervision'dan büyük bir kâr elde etti. Bu arada, Caroll Reed kazançlara engel oluyordu ve Britches aynı anda çok fazla yöne doğru genişliyordu. CML'nin ayrıca çok fazla borcu vardı.

En sevdiğim CML iştiraki The Nature Company idi - çocuklarınıza başka nereden bir tiranozor dişi satın alabilirsiniz? Bu ödüllü mağazalar, yıllık satışlarda metrekare başına 600 dolar gibi, sosisli sandviç standından daha büyük hiçbir perakende operasyonunun ulaşmayı umamayacağı bir rekor elde etti. Ne yazık ki, diğer CML işletmelerini kurtarmaya yetecek kadar Nature Company satış noktası yoktu, özellikle de tekne satışlarının düşmeye başladığı, Britches'in düşüşe geçtiği ve Sybervision'ın artık moda olmadığı 1988-'89 döneminde. On yılın sonunda CML'nin mali durumu düzelmemişti. Birkaç yıl boyunca hisse senedi dar bir aralıkta satılmıştı: 3 ila 8 dolar. (Dar diyorum çünkü bu yazı yazılırken hisse senedi fiyatını 33,50 dolara taşıyan bir sıçrama meydana gelmek üzereydi).

İşte bu noktada iletişimde kalmanın faydası var. CML, borcunu azaltmak ve kendini NordicTrack'e daha fazla adamak için Boston Whaler'ı sattı ve Sybervision ile Caroll Reed'i elden çıkardı. NordicTrack bölümü, CML'nin 1986'da satın almasından bu yana hızla ivme kazanıyordu. NordicTrack ilk yılında 30.000, üçüncü yılında 30.000 ve beşinci yılında 140.000 egzersiz makinesi sattı. Hiç kros kayağı yapmamış, hatta sokağın karşısına bile geçmemiş insanlar oturma odalarında kayak yapıyordu.

Evimizde bir NordicTrack vardı ve eşim Carolyn onu düzenli olarak kullanmaya devam etti. Uzaktan bir heykel parçası gibi hayranlıkla bakıyordum ama iyi inşa edildiğini ve bir kürek makinesinden çok daha az hantal olduğunu görebiliyordum.

1990 yılının sonlarında olumlu gelişmelerden faydalanmak için mükemmel bir konumdaydım. Şirketin yeniden yapılandırıldığını ve NordicTrack'in artık kazancın %90'ından fazlasını oluşturduğunu biliyordum. NordicTrack satışlarının olağanüstü bir hızla arttığını biliyordum. NordicTrack'in insanların ekipmanları deneyebileceği çok sayıda perakende satış noktası ve kiosk açtığını biliyordum.

Bundan önce, bir NordicTrack satın almanın tek yolu posta yoluyla sipariş vermek ya da TV reklamlarında gösterilen 800'lü bir numarayı aramaktı. Yüz binlerce müşteri 600 dolarlık ürünü görmeden satın almıştı. Pahalı bir ürünü asla TV teklifiyle satın almayacak ama kişisel bir gösteriye cevap verecek milyonlarca kişi daha olmalıydı.

Ayrıca geçmişte bana iyi tavsiyeler vermiş olan iki profesyonelden de olumlu tavsiyeler alıyordum: Denver, Colorado'da başarılı bir özel para yöneticisi olan Dick Goldstein ve Boston'da bölgesel bir aracı kurum olan Adams, Harkness & Hill'de analist olan Harry "Skip" Wells III. Goldstein bana CML'nin en büyük pozisyonu haline geldiğini söyledi. Wells, Wall Street'ten çok az ilgi görmesine rağmen neredeyse on yıldır CML'yi takip ediyordu. Wells, CML raporlarında fitness konusunda o kadar heyecanlanıyor ki okumayı bırakıp mekik çekmeye başlama isteği uyandırıyor. Ayrıca CML'nin beklentileri konusunda da çok heyecanlanıyor, çünkü ona göre bir "fitness-wellness mega trendinin" başlangıcındayız ve NordicTrack ekipmanları için potansiyel pazar çok büyük.

İşte karşımda beni teşvik eden iki uzman vardı; NordicTrack satışları yılda %15 ila %100 oranında artıyor, şirket borçlarını azaltıyor, ayrıca kiosklar ve perakende mağazalar gibi çarpıcı yeni gelişmeler yaşanıyordu. Yine de CML hissesi almayı ya da yatırım komitelerinde görev yaptığım hayır kurumlarından herhangi birine tavsiye etmeyi düşünmekten bile kaçındım.

İçimdeki şüphe duygusu bana NordicTrack'in bir mega trend değil, geçici bir heves olduğunu, egzersiz makinelerine ilgi duyan çoğu insanın zaten bir tane sahibi olduğunu ve yedek bir makine satın alma ihtimallerinin olmadığını söylüyordu. Dahası, binlerce eski yer kayağı sporcusunun bacaklarını ileri geri kaydırmaktan yorulduğunu ve Jane Fonda egzersiz kasetlerine geri döndüğünü hayal ettim.

Birçok şirket yatırımcılara endişelenecek çok şey verir, ancak bir gerçek endişeler vardır, bir de "dolaptaki öcü" çeşidi vardır. Öcü henüz ortaya çıkmamıştır ve orada olduğundan emin değilsinizdir, ancak orada olmadığını kanıtlamak için karanlıkta etrafı kurcalayacak da değilsinizdir.

Konut piyasasının çöküşünün, yatırımcıları, yakından incelendiğinde harika bir yatırım olan ve çoğu şirketten daha az riskli olan sağlam bir şirket olan Fannie Mae'den uzaklaştıran öcü olduğunu sık sık ima ettim. İnsanlara sürekli olarak, 15 yıldır çok fazla McDonald's restoranı öcüsünün yatırımcıları bu harika girişimden korkuttuğunu hatırlatıyorum, her ne kadar insanlar ölümcül bir bolluktan endişe etmeye başladığından beri hisse senedi on kat artmış olsa da. Oysa ben NordicTracks'in çokluğu konusunda endişeleniyor ve bu korkuyu ortadan kaldırabilecek ev ödevimi yapmıyordum.

Geriye dönüp baktığımda, keşke kendimi Chestnut HIll Alışveriş Merkezi'ne sürükleyip yeni NordicTrack perakende mağazasını ziyaret etseydim diyorum. NordicFitness koltuğu, NordicFlexGold vücut geliştirme makinesi, NordicRow TBX, yatık bisiklet egzersiz aleti ve sabit kayak sporundaki çeşitli gelişmeler gibi yeni ürünleri ilk elden görmüş olurdum.

Müşterilerin bu ekipmanları denemelerini izleseydim, belki de 1992 yılında NordicTrack satışlarının yaklaşık %25'ini oluşturan bu perakende satış noktalarının önemini anlayabilirdim. Belki de Skip Wells'in mega trend tahminlerini daha ciddiye alırdım. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki 10 milyon "fitness meraklısı hane halkının" %4'ünden daha azı şu anda bir NordicTrack'e sahip ve buna ek olarak 45 milyon "fitness bilincine sahip hane halkı" ve 31 milyon "couch potato hane halkı" sonunda egzersiz yapmaya başlamaya karar verebilir.

Bir perakende satış mağazasını ziyaret etmenin faydalarından biri de rakamları canlı hale getirmesidir. Bir şirketin kazanç potansiyelini tüm gün boyunca inceleyebilirsiniz, ancak alışveriş merkezinde kanıtları bizzat gördükten sonra yükseliş tahminleri her zaman daha inandırıcı görünür. Ama ben kendime kanıtları görme şansı vermedim. Evde kaldım ve CML'nin hisse senedi fiyatı 1990'ın sonlarında 3,50 $'dan 1992'nin sonunda 33 $'a yükselirken tüm olumlu işaretleri görmezden geldim.

İyi giden bir şirket hakkında içinizi kemiren bir şüphe olduğunda, böyle hisseden tek kişinin siz olduğunuzu düşünmek insan doğasında vardır, ancak gerçek şu ki, diğer tüm yatırımcı adayları da sizin kadar endişelidir. İyi haberleri görmezden gelmenize neden olan öcü, herkes üzerinde aynı etkiye sahiptir. Kuşkunun varlığı, korkular ortadan kalktığında hisse senedinde büyük bir kazanç için gerekli koşulları yaratır. İşin püf noktası, rakiplerinizden önce araştırma yaparak ve gerçekleri kontrol ederek korkularınızı yatıştırmaktır.

Peter Lynch 1990 yılında, on beş yıl boyunca tüm yatırım fonları arasında en iyi performansı gösteren Magellan Fonu'nun yöneticiliğinden emekli oldu. Halen Fidelity Group fonlarının mütevellisidir ve Simon & Schuster tarafından yayınlanan Beating the Street adlı yeni bir kitap yazmıştır.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İşte "Omaha Kahini "nden en iyi 10 yatırım dersi

 Warren Buffett Berkshire Hathaway'i 700 milyar dolarlık bir şirket haline getirdi. Yatırım felsefesini yıllık hissedar mektuplarında be...